Detox på landet

Hade en fantastiskt bra vecka i Östergötland som började med ett stopp i Ödeshög, vid Vättern där jag och familjen hälsade på några vänner från Göteborg som har sommarstuga där. Det blev två dagar i Sveriges "vagga" med många små utflyckter till bland annat sjön Tåkern, Rökstenen (världens längta runskrift), Vadstena och Ellen Keys strand med mera. Vi cyklade dresin, flög drake och jag körde moppe för första gången vilket var hur kul som helst haha!
Sedan fortsatte vi upp till Linköping där familjen släppte av mig för att fortsätta ner mot Jönköping. Jag och Maja hängde i Linköping både måndagen och tisdagen, fest blev det båda dagarna, några fynd på slutrean och en tripp till IKEA innan vi drog oss ut till Majas landställe. Det var så härligt att få komma bort från allt vimmel, en paus från reality. Det blev långa sovmornar, bär och- svampplockning, fiske, massa kortspel, matlagning, en härlig cykelutflyckt till Svalsjö och en massa mys på det. En detox på vårat vis så att säga :)

Five weeks to go

Sommarlovsdagarna bara rullar förbi och snart har fyra veckor gått och fem återstår. Första veckan fick en oväntad vändning, någonting som gjorde att sommarlovspeppen sjönk drastiskt. Andra veckan kom i alla fall mina favorittjejer från Linköping hit vilket piggade upp mig! Vi cyklade till Strömma Farmlodge och fikade, åt glass på Tre Toppar, tittade på film, drack som vanligt mängder av te, lagade mat och bakade både nyttigt samt mindre onyttig och sedan var vi på One Direction konsert - ett fullsatt Ullevi i min älskade hemstad Göteborg! En kväll som var helt magisk och som utom räckhåll kunnat bli bättre, so much love!
Tredje veckan varvade jag med jobb och härliga timmar i trädgården med en grymt bra bok jag fick av min moster, vädret var så underbart! Jag var och spaade på jobbet mitt i veckan och på helgen hade vi en liten släktträff. Vi åkte till Falkenberg för att utforska våra gamla släktingars rötter och hade picknik. Fjärde veckan är snart slut och jag har jobbat jobbat jobbat, träffat Johanna och varit på bio. Nästa vecka består också av en hel del jobb men sedan är det min tur att komma till Linköping i en hel vecka!

Indochina part 5: Phu Quoc

På ön Phu Quoc som vi nu befann oss på skulle vi som sagt vara i fyra dagar. För de många ryssarna som befanns sig på ön var det som rena rama Mallorca med flera all inclusive hotell, sol bad och mat plus att allt var billigt billigt billigt. Med andra ord sådanna ställen som vi mer än gärna underviker att gynna av flera olika anledningar. I vilket fall så hade vi en guidad utflyckt inbokad när vi kom till ön som vi gjorde andra dagen. Våran guide var från Nya Zeeland och hade flyttat hit för 8 år sedan för att starta ett helt nytt liv som skilde sig från vad alla hans kompisar hade där hemma. Han berättade att det inte ens fanns en asfalterad väg, inga hotell eller turister över huvudtaget när han först satte sin fot på ön.

På de 8 åren har öns djungel skövlats, djurriket minnskat drastiskt, hotellen poppat ut som poppcorn och med turisterna kommer fruktansvärda mängder av skräp och annat avfall som ingen vet var det ska göra av.
Vi gillade den här guiden väldigt mycket för han visst väl vad som höll på att hända med ön, han var mycket rädd om det som fanns kvar och var noga med att lära sina barn att ta hand det också, ge dem lite miljötänk. Han var även noga med att inte lita på vem som helst och tog därför inte med vem som hellst till de finnaste platserna som fanns kvar på ön, allt för att inte riskera att det skulle förstöras.

Våran första utflyckt gick till den södra delen av ön och på vägen stannade vi för att besöka bland annat en pepparodling, vinodling och en fisksåsfabrik. Det är produkter som öns lokalbefolkning livnärar sig på. Sedan åkte vi till en lite fikseby där vi fick se hur lokalbefolkningen levde på riktigt! Vietnameserna är mycket för färskvaror och köper nästan alla sin mat helt färsk. De tror också mycket på naturliga motemedel och äter bland annat söta små sjöhästar för hälsans skull...
Vi stannade också till på en väldigt fin strand för att äta lunch och på hemvägen gjorde vi ett stopp hos våran guides Nya Zeeländske vän som gjorde jättefina smycken av pärlemor!

Vi bokade in ytterligare en utflyckt med samma guide då vi var väldigt nöjda och ville se mer. Så sista dagen på ön åkte vi till den norra delen där det forfarande fanns lite djungel kvar. Tyvärr kunde vi inte ta oss in till de riktiga guldställena då man bara kunde ta sig dit med motorcykel men vi fick en liten glimt av det. Istället gjorde vi lite andra stopp, bland annat på ett tempel innan vi återvände till stan och hotellet.